Płatności za zakupy w Internecie – jak to się robi?

Zakupy w Internecie stały się dla wielu osób codziennością. Wraz z rosnącą popularnością e-commerce, rozwijają się również metody płatności, które mają na celu zapewnienie wygody i bezpieczeństwa transakcji. Tydzień temu opisałem jak wygląda cały proces zakupów. Dzisiaj opiszę szczegółowo jak wygląda proces płatności. Jest to jeden z ostatnich etapów zamówienia w sklepie internetowym. Wcześniejszym etapem zazwyczaj jest rodzaj dostawy, np. kurier czy automat paczkowy.

Warto wiedzieć!

E-commerce to proces kupowania i sprzedawania towarów lub usług za pomocą platform internetowych.

Najpopularniejsze metody płatności za zakupy online to:

  1. Szybkie płatności – metoda ta pozwala wybrać swój bank, gdzie następuje logowanie tak jakbyśmy wchodzili na swoje konto. Podaje się tam login bankowości internetowej, hasło i ewentualnie dodatkowo hasło otrzymane SMSem – w zależności od banku. Wszystkie dane przelewu są już uzupełnione. Naszym zadaniem jest jedynie potwierdzić płatność. W tym kroku należy zweryfikować kwotę transakcji oraz ewentualne dane sprzedawcy.
  2. Przelew bankowy – to jedna z najstarszych metod płatności online. Polega na przelaniu środków z konta bankowego kupującego na konto sprzedawcy. Choć jest to metoda bezpieczna, może być czasochłonna, ponieważ wymaga ręcznego wprowadzenia danych i oczekiwania na zaksięgowanie środków. Może to trwać nawet do dwóch dni roboczych.
  3. Karta płatnicza – zarówno debetowa jak i kredytowa to jedna z najpopularniejszych metod płatności online. Wystarczy wprowadzić dane karty, takie jak numer, data ważności i kod CVV umieszczony na odwrocie. Transakcje kartą są szybkie i wygodne, a dodatkowe zabezpieczenia, takie jak 3D Secure zwiększają ich bezpieczeństwo.
  4. BLIK – to polski system płatności mobilnych, który zyskuje na popularności. Umożliwia dokonywanie płatności za pomocą jednorazowego kodu generowanego w aplikacji bankowej. Ważne jest, aby mieć zainstalowaną aplikację swojego banku w telefonie – tam generowany jest kod BLIK, który należy podać w sklepie internetowym.
  5. Płatności mobilne – to ogólne hasło, ale wiąże się z takimi usługami jak Google Pay czy Apple Pay. Usługi te umożliwiają przechowywanie danych płatniczych w jednym miejscu tzw. portfel. Dzięki nim można dokonywać płatności jednym kliknięciem, co jest niezwykle wygodne. Warto tu dodać, że taki portfel tworzy się w telefonie komórkowym, a więc jest tu wymagane skonfigurowanie usługi i zainstalowanie odpowiedniej aplikacji.
  6. Płatności odroczone – pozwalają na dokonanie zakupu i zapłatę za niego w późniejszym terminie, np. za 30 dni – tego typu usługi oferuje np. PayPo czy Klarna. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób, które chcą przetestować produkt przed jego opłaceniem.
  7. Płatność przy odbiorze – to najstarsza metoda, która polega na uregulowaniu należności w momencie dostarczenia przesyłki. Zapłatę można dokonać za pomocą gotówki lub karty płatniczej. Jest to o tyle bezpieczna opcja, ponieważ pozwala dokonać zapłatę po otrzymaniu towaru.
Image Not Found

Jak wygląda proces płatności?

Po wyborze produktu, kolejny etap to wybór sposobu dostawy, a następnie etap płatność. W zależności od sklepu internetowego może to być jeden z powyżej wymienionych, np. zapłata kartą bankową czy BLIKiem. Często dodatkowym wymaganiem jest potwierdzenie płatności SMSem lub bezpośrednio w aplikacji bankowej. Po pomyślnej weryfikacji płatności transakcja zakupowa jest finalizowana, a kupujący otrzymuje informację o pomyślnym zakupie, zwykle komunikatem „Dziękujemy za zakupy”.

Image Not Found


W zależności od sklepu internetowego potwierdzenie zakupu lub faktura jest wysyłana na maila po wykonaniu procesu zakupu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że faktura ta może być przydatna podczas reklamacji lub w przypadku napraw gwarancyjnych, zatem warto ją od razu wydrukować.

Przewijanie do góry